Suomalainen konserttisali päihitti Lontoon, Berliinin ja Kiinan

minna salomaa g livelabin konserttisalissa


”Halu tuottaa iloa ja elämyksiä muille on löydyttävä syvältä itsestä”

Kolea aamupäivä on Tampereen keskustassa tyyni ja rauhallinen, mutta Minnan astuessa laboratorion ovista sisään, tulvahtaa sisään räväkkää energiaa ja työkavereihin tarttuvaa naurua. Forssan ja Helsingin kautta Tampereelle päätynyt Minna Salomaa toimii G Livelabin ravintolatoimenjohtajana Tammerkosken kupeessa, vanhan kirjaston lehtisalin rakennuksessa. Pala punatiilistä kaupunkimaisemaa kätkee sisälleen metallipintoja, ledivaloja sekä maailman parhaaksi tituleeratun, modernin konserttisalin.

Sisätilojen sisustus ja tunnelma jaksavat yllättää kerta toisensa jälkeen, vaikka talo tulikin MV-Jäähdytykselle tutuksi jo Dietan keittiöasennuksen myötä. Asennustyö eteni käytännössä niin, että keittiölaitevalmistaja sai ensin tilauksen pääurakoitsijalta, suunnitteli keittiön ja tilasi lopuksi asennustyön toteutuksen MV-Jäähdytykseltä. Työnjohtaja Pirkkapekka Salomaa kommunikoi koko projektin ajan tiiviisti sekä tilaajan, että pääurakoitsijan kanssa.

Minna päätyi alalle suoraan sanottuna ihan vahingossa: ”Pikkutyttönä olin varma, että minusta tulee joko parturi-kampaaja, Suomen presidentti tai Miss Suomi.” Toisaalta Minna on jo pienestä saakka ollut kaveriporukoissa se tyyppi, joka on tykännyt touhuta ja järjestää. Omien sanojensa mukaan Minna eksyi monen sattuman kautta ravintolaan töihin, jatkoi siitä tapahtumaravintolaan, sen jälkeen Event Manageriksi ja yhtäkkiä löysikin itsensä Suomen suurimman tapahtumatoimiston palkkalistoilta. ”Kun tämä Livelaboratorio tuli, niin olin ihan fiiliksissä, että ei hittolainen, nyt olisi mahdollisuus hakea tänne duuniin ja sitten ne vielä palkkasivatkin minut”, naurahtaa Minna.


”Sitten me mentiin ja voitettiin se kilpailu”

Tampereella oli selkeästi kysyntää paikalle, jossa äänentoisto on huippuluokkaa. Minna tarjoaa kahvia ja istuutuu kertomaan Tampereen erikoisimmin sisustetun tiilitalon historiasta. Helsingin konserttisali oli juuri avannut ovensa menestyksekkäästi vuonna 2016, kun vanhan kirjastotalon ideakilpailu käynnistyi. ”Sitten me mentiin ja voitettiin se kilpailu”, Minna ilakoitsee. Jo elokuussa 2019 järjestettiin kaikkien aikojen ensimmäinen keikka.  

Kaiken takana on aito halu tuottaa elämyksiä, oli se sitten iso festivaali, konserttituotanto tai pieni ja intiimi puheenvuoro.  Minna puhuu työstään ja työntekijöistään rinnassa roihuten: ”Se on niin makea fiilis, kun näet ne iloiset ihmiset ja ovet on avattu, voit sanoa sille jengille, että katsokaa miten iloisia nämä ihmiset ovat, että katsokaa – me tehtiin tämä.” Halu tuottaa iloa ja elämyksiä muille on löydyttävä syvältä itsestä. Minna on vakuuttunut siitä, että se yhdistää kaikkia alan ihmisiä.

backstage tampereen g livelaboratoriossa


”Omituisin asia raiderilla on ollut kommandopipo”

Minna vastaa käytännössä kaikesta, mikä tapahtuu lavan etureunalta aina ulko-ovelle saakka: ”Se on ihan sama, onko konsertissa 50 vai 5000 asiakasta.”  Järjestelyissä on aina tismalleen samat prosessit takana: on markkinointia ja somenostoja, on tekniikan tsekkausta, on teostotöitä, lipunmyyntiä eri kanavissa, ravintolan ja muun henkilökunnan preppaamista, bäkkärin valmistelua ja artistin briiffausta. 

Minnaa huvittaa kysymys raidereista. Niistä ollaan aina kiinnostuneita. Raidereista pitää kuulemma kuitenkin muistaa se, että ne ovat loppupeleissä toivomuslistoja. Yksi erikoisempi toive jäi kuitenkin ikuisesti mieleen, nimittäin kommandopipo. Eikä mikä tahansa kommando, vaan neulottu versio. ”Artisti oli kuitenkin asian kanssa ihan ok, vaikka pipoa ei tullutkaan”, naureskelee Minna ääneen. Raidereissa toistuvat tyypillisesti samat perustuotteet: ruoat ja allergiat, hedelmät, virvokkeet, lavapyyhkeet, vesipullot ja muut juotavat – usein genren mukaan. Jallupullo liittyy tiiviisti vain yhteen tyylilajiin. Raiderit ovat Minnan mukaan hyvinkin maltillisia: ”He ovat todella tyytyväisiä siihen, että jos tullessa on kahvi valmiina ja jos saa lämmintä ruokaa. Sillä mennään jo tosi pitkälle. ” 

Jaakko mikasauspöydän ääressä


”Ideana tuoda teknisesti paras konserttisali koko kansan tavoitettaviin”

Minna pitää erityisen tärkeänä sitä, että kuka tahansa makuun tai varallisuuteen katsomatta pääsee nauttimaan maailmanluokan elämyksistä ja korkeimman laatustandardin äänentoistosta. ”Olemme muusikkojen liiton paikka, joten meillä ei ole mitään tiettyä genreä, vaan teemme välillä tosi poikkitaiteellistakin, mikä on ihan pirun siistiä!” Minna intoilee. Lippujen hinnat lähtevät 15 eurosta ylöspäin, mutta opiskelijalippuja saa 10 euron hintaan.  G Livelab on Minnan mukaan ennen kaikkea kulttuuritoimija: Livelabissa on myös ilmaistapahtumia, live jameja ja Ekoliven keskustelutilaisuuksia. Ihmisillä on oikeasti mahdollisuus päästä ja tulla paikalle eikä lupaus jää korulauseiden tasolle. Minnan mukaan ravintolatoimija on väärä termi ja laboratorio on pikemminkin kulttuurin tekijä, joka liikkuu rajojen yli niin, että taso pysyy korkealla. Tässä kohtaa Minnan katse naulautuu lavalle, kun hän bongaa eiliseltä jääneen rumpukapulan. Minnaa hymyilyttää.  

Koko kansalle tutut isot nimetkään eivät ole Livelabin lavoilla vieras näky. Suomen vientituote Jesse Markin oli vastikään esiintymässä. Michael Monroe, Olavi Uusivita, Ilta ja Chisu tulevat vierailemaan 2021 aikana. G Livelabin konserttilistalla näkyykin mitä moninaisemmin tarjontaa jousikvarteteista, rokkikukkoihin ja aina kansainvälisiin jazz muusikoihin saakka. ”Olemme loppupeleissä suhteellisen pieni, maksimissaan 250 asiakkaan intiimi klubi, joten järkikin sen sanoo, että emme pysty lennättämään kauhean isoja kokoonpanoja toiselta puolelta maailmaa, mutta meillä tehdään paljon Helsingin G Livelabin kanssa yhteistyötä muun muassa kansainvälisten artistien kanssa” Minna kertoo. Samaan aikaan Livelaboratorio kykenee tarjoamaan aivan pienellekin ponnistajalle huippupuitteet esiintymiselle.


”Taiteelliset ihmiset on hyvin mielenkiintoisia”

Kaikki kohtaamiset bändien kanssa ovat Minnan mukaan spesiaaleja, ne ovat ihmiskohtaamisia. Livelaboratoriossa ei kohdata artisteja, vaan työkavereita, joiden kanssa yhdessä luodaan mahdollisimman mukava konsertti. ”On siellä totta kai persoonia, niin kuin jokaisessa työyhteisössä, toiset ovat haasteellisempia kuin toiset”, Minna kuittailee hyvässä hengessä. 

Kerrankin G Livelabissa oli vanhempi herrasmies bändeineen – ikivihreä suomalainen miesartisti. Minna kertoo rakastuneensa persoonaan saman tien: ”Meidän sound checkit kestää yleensä 30-60 minuuttia. Saa ihan rauhassa treenata, kun meillä on hieman erilainen äänimaailma kuin mihin yleensä on totuttu. No, tämä karismaattinen kultakurkku lauloi ehkä kaksi säkeistöä, minkä jälkeen palasi iltapäivälehtensä ja kahvinsa ääreen.  Jonkun ajan kuluttua pianisti huikkasi lavalta, että haluaako mies vielä treenata, niin hän jatkaa tyynenä, että kuulkaas pojat, eiköhän se olisi jo tähän ikään mennessä pitänyt jo treenaukset treenata. Se oli jotenkin sellainen, että kukaan muu ei voi sanoa noin kuin herra, joka on kiertänyt kaikki Suomen tanssilavat useampaan kertaan.”  


”Kokeellinen laboratorio nimensä mukaisesti”

Tampereen G Livelab voitti yhdessä Genelecin kanssa vuoden 2020 Mondo Awards kilpailun. Se on yli 120 valtiossa ilmestyvä viihdeteknologian julkaisu. Voitettu kategoria koski parasta konserttisalia ja finaalissa taisteltiin legendaarisia saleja kuten Lontoon Royal Opera Housea, Berliinin filharmoniaa ja China National Center for the Performing Arts:ia vastaan. ”Yhtäkkiä tällainen tamperelainen tulee ja voittaa”, riemuitsee Minna. Jo musiikkitalon nimikin, Livelaboratorio, antaa osviittaa siitä, että talossa tehdään kokeellisia asioita ja kiritetään muitakin toimijoita nostamaan äänentoistoon liittyviä standardejaan.  ”Meillä on oma G Livelab niminen applikaatio, jonka kautta voi ostaa lippuja ja juomia. Juomat tuodaan suoraan omaan pöytään. Se on hauskaa ja turvallista.” tiivistää Minna sovelluksen etuja.  

Tulevaisuus näyttäytyy vaikeasti ennustettavana, mutta ei missään nimessä toivottomana. Alan intoa ja paloa eivät pienet puhurit sammuta ja Minnan luotto tapahtuma-alan tulevaisuuteen ja muuntautumiskykyyn on kova: ”Ihmiset kaipaavat sitä sosiaalista kontaktia ja keikkafiilistä. Meidän tulee vain oppia elämään tämän asian kanssa, niin tämä menee ihan hyvin.” Juuri tapahtumat ovat suurimman haasteen edessä, mutta pienellä klubilla turvallisuuden varmistaminen ja hallinta on helpompaa. Pöydät on sijoitettu hyvien turvavälien etäisyydelle, juomatilauksen saa suoraan omaan pöytään ja jokaisesta löytyy oma käsidesi ja vesikannu. ”Kyllä ammattimaiset tapahtumajärjestäjät ovat tehneet aivan kaikkensa, että näitä on mahdollista järjestää turvallisesti nyt ja tulevaisuudessa.” toteaa Minna.

herra ylppo backstagella


”Mikä on sitten uusi normaali?” 

Sitä Livelaboratoriossa jatkuvasti luodaan. Esimerkiksi Herra Ylppö oli laboratoriossa vastikään esiintymässä ja myös rokkarin kaikki viimeaikaiset keikat ovat olleet istumakeikkoja. Minnaa lämmittää artistien suhtautuminen uuteen tilanteeseen: ”Oli ihana kuulla, kun hänkin sanoi, että on alkanut ihan diggaamaan tästä, että jengi istuu ja fiilistelee omalla paikallaan.” Livelaboratio on kulttuurituottaja, mutta nyt myös kulttuurin luoja.

Minnan tärkein päämäärä on johtaa toimintaa vastuullisesti ja turvallisesti, mutta siinä tarvitaan myös asiakkaiden apua. Uutta ympäristöä rakennetaan yhdessä. Tapahtumajärjestäjät eivät pysty tekemään sitä yksin, vaan myös asiakkaiden täytyy ottaa koppia niistä rajoista ja toimenpiteistä, mitä paikan päällä on asetettu. ”Se yhdessä tekemisen voima on ainoa, millä me pidetään tapahtumat ja livemusiikki elossa.” painottaa Minna ja päättää haastattelun leveään hymyyn.

Lue lisää talosta, tulevista tapahtumista ja livestriimeistä täältä!

minna salomaa g livelabin ravintolatoimenjohtaja


Ammattikeittiöpuolen työnjohtaja Pirkkapekka Salomaa:

Ammattikeittiöiden asennus on meille tuttua hommaa. Tiedämme jo ennakkoon, että suunnitelmien ja käytännön toteutuksen välillä on aina pienempiä tai suurempia eroavaisuuksia ja niihin osataan varautua. Dieta luottaa aikataulujemme pitävyyteen ja antamiimme lupauksiin. He arvostavat sitä, että jokaisesta asiasta ei tehdä ongelmaa. Tässäkin projektissa sisäiseen järjestelmäämme on kirjattu useasti sama teksti ”on sovittu työmaamestarin kanssa”. Muokkasimme ja venytimme omaa aikatauluamme todella paljon, jotta koko työmaan toimijat pääsevät toimimaan ja työmaa saadaan yhteispelillä ja hyvällä asenteella ajoissa valmiiksi. ”Kertaakaan en ole asiakkaan kanssa joutunut käymään keskustelua siitä, että missä te olette, kun tämän piti olla jo valmis.” summaa Pirkkapekka.